Blog dekoracjia i prezenty | Szybki kontakt SMS| FAQ | Cennik | RSS
  • Wysy艂ka produkt贸w pon-pt
  • 0 14:00
menu search

Historia powstania Ikony 艢wi臋tej

Opublikowano dnia 19-08-2022

Z powstaniem ikon jest zwi膮zany Sob贸r Nicejski, na kt贸rym przedstawione zosta艂y dokumenty, maj膮ce potwierdza膰, 偶e pierwsze ikony wykona艂 艁ukasz Ewangelista. Historycy jednak nie uwa偶aj膮 tego za wystarczaj膮cy dow贸d i za pierwsze ikony uznaj膮 te, o kt贸rych mo偶na dowiedzie膰 si臋 z pism Euzebiusza z Cezarei i Epifaniusza z Cypru. Pochodz膮 z IV wieku i przedstawiaj膮 wizerunki Chrystusa, Maryi, a tak偶e wielu 艣wi臋tych. Ikony s膮 przedmiotem kultu ju偶 od V wieku, o czym wspomnia艂 艣wi臋ty Augustyn. Najstarsze ikony, kt贸re znane s膮 艣wiatu pochodz膮 z klasztoru 艣w. Katarzyny na Synaju i powsta艂y w VI wieku. Z wielu 藕r贸de艂 historycznych mo偶na dowiedzie膰 si臋 o mocy cudotw贸rczej przypisywanej ikonom. Ma ona wynika膰 z wydarze艅 maj膮cych miejsce w II po艂owie VI wieku. Rozw贸j malarstwa ikonowego mia艂 miejsce w Bizancjum i zosta艂 zahamowany w XV wieku, gdy Turcy opanowali Konstantynopol, ale nie tylko. Bizanty艅skie wp艂ywy si臋ga艂y bowiem Grecji, Ba艂kan贸w, Serbii, Rusi, a nawet W艂oszech, przy czym ikonografia rozwija艂a si臋 na terenach w艂oskich przede wszystkim w 艣redniowieczu. Do dzi艣 najwybitniejszym przedstawicielem malarstwa ikonograficznego w Rosji jest Andriej Rublow.

Ikony by艂y wykonywane wed艂ug specjalnego kanonu. Malowano je na drewnie cyprysowym i cedrowym, kt贸re w kulturze prawos艂awia zachowa艂y 艣wi臋ty charakter. W Rosji wykorzystywano r贸wnie偶 drewno sosny i lipy. Pocz膮tkowo ikony wykonywano poprzez stosowanie wosku pszczelego i spoiwa malarskiego, co nosi nazw臋 techniki enkaustycznej. Niemniej jednak od sz贸stego stulecia zacz臋to pisa膰 (Malowa膰) temper膮 jajow膮, kt贸r膮 otrzymywano z wody wymieszanej z 偶贸艂tkiem kurzego jaja. Tkanin臋 gruntowano klejem z kred膮 lub gipsem, kt贸r膮 najpierw nale偶a艂o przyklei膰 na desk臋. Dopiero w贸wczas mo偶liwe by艂o na艂o偶enie farby i z艂oce艅. Ikon臋 zabezpieczano pokostem b膮d藕 lakierem, powsta艂ym na bazie t艂uszczy ro艣linnych.

Na gotowe malarskie dzie艂o nak艂ada艂o si臋 czasem tak zwan膮 sukienk臋. Pod nazw膮 t膮 kryje si臋 zdobienie srebrne lub z艂ote z otworami ods艂aniaj膮cymi d艂onie i lica przedstawianego 艣wi臋tego. Rysunek na blasze przedstawia rzecz jasna zas艂oni臋te fragmenty ikony. W p贸藕niejszych czasach ikony by艂y rze藕bione w drewnie, ko艣ci s艂oniowej i marmurze. W p贸藕nym 艣redniowieczu powstawa艂y mozaiki, kt贸re sta艂y si臋 jednym z symboli bizanty艅skiej architektury. W dziewi臋tnastym i dwudziestym stuleciu odst膮piono od 偶elaznych zasad mnich贸w i zacz臋to malowa膰 je poprzez zastosowanie techniki olejnej. Owe 偶elazne zasady spisywali bowiem mnisi zajmuj膮cy si臋 malarstwem ikonograficznym, tworz膮c podr臋czniki. Regu艂y dotyczy艂y przede wszystkim materia艂u, sposobu przygotowania pod艂o偶a, techniki malowania i kolorystyki ikon.

Ikono pisarze (Malarz) umieszczali na 艣wi臋tych obrazach napisy w j臋zyku starocerkiewnos艂owia艅skim i greckim, kt贸re dotyczy艂y imion 艣wi臋tych, b膮d藕 obja艣nia艂y dan膮 scen臋. Warto wiedzie膰, 偶e imiona Matki Bo偶ej i Jezusa Chrystusa by艂y umieszczane w abrewiacjach, czyli greckich skr贸tach. Przed przyst膮pieniem do malowania, ikono graf poddawa艂 si臋 modlitwom i utrzymywa艂 post, co mia艂o go przygotowa膰 do stworzenia 艣wi臋tego obrazu. Werniksowanie ikon pozwala艂o na utrzymanie ich pierwotnego wygl膮du przez niemal sto lat. Po up艂ywie tego czasu malowid艂o ciemnia艂o wskutek zmian barwy werniksu i pokrywaj膮cej je sadzy, pochodz膮cej od 艣wiec. S艂abo widoczne obrazy by艂y zast臋powane nowymi. Ikony ozdabiano szlachetnymi kamieniami oraz srebrnymi i z艂otymi okuciami, przez co stanowi艂y warto艣ciowy 艂up dla z艂odziei, jednak mia艂y te偶 nieco inny wymiar. Zdobi艂y bowiem cerkiew, kt贸ra swym bogactwem przyci膮ga艂a wiernych. Takie zastosowanie dekoracji spotykane by艂o tak偶e w katolickim 艣wiecie, w epoce baroku.

O znaczeniu i rodzajach ikon nie spos贸b powiedzie膰 w kilku zdaniach. Symboliczne znaczenie mia艂y barwy, kt贸re wykorzystywano podczas tworzenia 艣wi臋tych obraz贸w. Malowano z艂otem, aby odda膰 cze艣膰 Bogu oraz podkre艣li膰 jego nie艣miertelno艣膰 i chwa艂臋. Purpura symbolizowa艂a bo偶e bogactwa i w艂adz臋. Nie nale偶y myli膰 jej z czerwieni膮, kt贸ra jest symbolem krwi, a wi臋c tak偶e 偶ycia, pi臋kna i czysto艣ci. Ta ostatnia kojarzy si臋 raczej z biel膮. W istocie, biel symbolizowa艂a czysto艣膰, lecz r贸wnie偶 niewinno艣膰 i bosko艣膰. B艂臋kit by艂 uto偶samiany z niebem, duchowo艣ci膮 i mistycyzmem. Ziele艅 symbolizowa艂a 偶ycie, m艂odo艣膰, a tak偶e wewn臋trzne bogactwo i p艂odno艣膰. Ziemia i materia by艂y uto偶samiane z br膮zem, podobnie jak ub贸stwo.

Jak ju偶 by艂o wspomniane wcze艣niej, malowanie ikon uchodzi艂o za 艣wi臋t膮 czynno艣膰. Zaszczytu tego mogli dost膮pi膰 wyj膮tkowi mnisi. By艂a traktowana jako emanacja b贸stwo, narodzona w modlitwie. Warto wiedzie膰, 偶e malowano je w postawie kl臋cz膮cej. Wynika st膮d, 偶e ikona pe艂ni艂a i pe艂ni nadal ogromn膮 rol臋 we wschodnim chrze艣cija艅stwie. Tym bardziej, 偶e uwa偶a si臋 j膮 za uosobienie 艣wi臋tego. Oczywi艣cie mowa tu o ikonach, kt贸re powstawa艂y 鈥瀔u chwale Bo偶ej鈥, podobnie jak inne dzie艂a w 艣redniowieczu, a ich tw贸rcy pozostali anonimowi. Wsp贸艂cze艣nie ikony powstaj膮 jako 鈥瀞ztuka dla sztuki鈥 i nie maj膮 tak du偶ego znaczenia religijnego, przez co maj膮 r贸wnie偶 mniejsz膮 warto艣膰.







FIRMA HANDLOWO-US艁UGOWA ANDRZEJ RUSCHKE, Adres: Os. Lecha 43, 61-294 Pozna艅, NIP: 777-108-30-68, TEL: 600 240 800

Dodatkowe informacje
Powiadomienia SMS
Kontakt
O nas
Cennik
Oferta handlowa
Zanim dokonasz zakupu
Najcz臋艣ciej zadawane pytania
Regulamin
Plik PDF Zg艂oszenie reklamacji
Plik PDF O艣wiadczenie odst膮pienia od umowy
Plik PDF polityka Cookies
Dodatkowe informacje
Oryginalne ikony 艢wi臋tych
repliki broni denix
Oferta polskich szabel
Metaloplastyka, figurki na prezent
Klamki z mosi膮dzu do drzwi
Laski inwalidzkie do chodzenia
Odznaki kolekcjonerskie
Zegary adler - Informacje
Obserwuj nasze Social media
Facebook - Daj lajka
Instagram - Polub nas
Pinterest - Przypnij pina
Firma Ruschke
Referencje

w naszym sklepie zap艂acisz szybko za zakupy poprzez

payu

Newsletter


Chcesz otrzymywa膰 informacje o nowo艣ciach w naszym sklepie??
Wpisz adres email!